طی چند سال اخیر که استفاده از اینترنت در همه خانه ها و در همه محافل یک امر طبیعی شده است و تقریبا بیشتر افراد به اینترنت دسترسی دارند باعث شده که کسب و کار از این طریق رونق پیدا کند و خیلی از افراد از راه اینترنت به کسب در آمد بپردازند. بازاریابی اینترنتی اگر به درستی انجام شود می تواند راه خوبی برای کسب درآمد شما باشد.
به علت گسترش این موضوع این روزها خیلی مقاله های مختلفی در مورد کسب و کارهای اینترنتی نوشته شده که ممکن است شما هم که در حال خواندن این مطلب هستید قبل از این مطالب مختلفی در مورد کسب و کارهای اینترنتی مطالعه کرده باشید.
در این مقاله تصمیم داریم تا در مورد کسب و کار اینترنتی به طرز متفاوتی با شما صحبت کنیم و تا جایی که امکان دارد شما را در مورد این قضیه آگاه کنیم تا بتوانید تصمیمگیریهای بهتری را در این زمینه انجام دهید و به سمت موفقیت پیش بروید.
آموزش استارت آپ آموزش دیجیتال مارکتینگ راه اندازی کسب و کار اینترنتی و روش های کسب درآمد اینترنتی
کسب و کار اینترنتی چیست؟
وقتی که شما از راه اینترنت و یا هرگونه فعالیت اینترنتی باعث شوید که درآمدزایی اتفاق بیفتد شما کسب و کار اینترنتی انجام دادید. حال چه از اینترنت برای تبلیغ و محصولات استفاده کنید و چه مطلبی را به بگذارید و یا هر مدل دیگری که وجود داشته باشد همه در دسته کسب و کار اینترنتی قرار میگیرند.
البته تعریفی که تا به اینجا گفته شد تصوری است که عامه مردم در مورد کسب و کارهای اینترنتی دارند اما تعریف اصلی کسب و کار و درآمدزایی اینترنتی به این شکلی که گفته شد نیست.
در واقع کسب و کار اینترنتی به کسب و کاری می گویند که صاحب اصلی آن خود شما باشید و یک درآمد مشخص و ثابتی از این راه داشته باشید که بتوانید از راه آن گذران زندگی داشته باشید حال می توانید محصولات خودتان را در این راه بید و یا اینکه نده محصولات دیگری باشید.
یعنی اگر شما دارای یک بوتیک لباس ی باشید و همزمان که به صورت حضوری خیلی از مشتری ها از شما می کنند شما محصولات خود را در اینترنت هم به بگذارید و از طریق مجازی هم محصولات خودتان را بید کسب و کار اینترنتی داشتید و یا اینکه شرکت یا مغازه ای به شما بگوید که محصولات را به صورت واسطه برای آنها بید و یک درصدی را خودتان بردارید به این روش هم باز کسب و کار اینترنتی گفته میشود که شما دارای یک درآمد مشخص و ثابت از کاری که انجام می دهید هستید.
مدل های مختلف کسب و کار اینترنتی
کسب و کارهای اینترنتی مدل های مختلفی دارد که لازم است با آنها آشنا باشید تا بتوانید آن ها را تشخیص دهید و استراتژیهای مفید هر کدام را برای کسب نتیجه بهتر استفاده کنید.
محصولات و کالاها
وقتی که درآمدزایی شما از طریق یک کالای مشخصی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد و با مشتریها از روشهای مختلفی ارتباط داشته باشید و به آنها جنسی را بید در واقع کسب و کار اینترنتی شما از نحوه کالا است که خیلی از کسب و کارها امروزه این کار را انجام میدهند. مثل دیجی کالا و یا سایت های مختلفی که از این طریق محصولات خود را به میرسانند.
خدمات
قرار نیست که همیشه شما لباس خوراکی و یا چیزهایی از این قبیل را بید. گاهی اوقات می توانید خدمات یک شرکت را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مشتری هایی که آنها را میخواهند بید. مثلاً سایت های هاست ها خودشان کار خدمات را انجام میدهند و به نوعی کسب و کار اینترنتی انجام میدهند.
آموزش و محتوا
یکی دیگر از کسب و کارهای اینترنتی که دردسر زیادی هم ندارد و خیلی راه کسب درآمد مناسبی است، آموزش و محتوا و بازاریابی محتوا است که توانسته جای خود را در بین مردم باز کند و به عنوان یکی از کسب و کارهای اینترنتی خیلی خوبی از آنها یاد میشود که شما می توانید محتوای مناسب تولید کنید و از این راه پول در بیاورید. البته این کار میتواند هم به صورت مستقیم انجام شود و هم به صورت غیر مستقیم.
وقتی که میگوییم تولید محتوا به صورت مستقیم انجام میشود یعنی اینکه یک سایتی محصولات آموزشی را تولید میکند که این محصولات آموزشی میتوانند در قالب کلیپ های آموزشی و یا فایل های مختلف باشند و آنها را بند و برای دانلود روی سایت قرار بدهند و شما بابت دانلود و اری آنها پول پرداخت کنید.
اما وقتی صحبت از غیر مستقیم محتوا می شود منظور این است که شما یک محتوایی را تولید می کنید تا میزان بازدید یک سایت را بالا ببرید و یا اینکه برای یک محصول مشتری جذب کنید. از راه افزایش ترافیک سایت شما در آمد مشخصی دریافت خواهید کرد.
مزیت اصلی این و کسب و کار که از طریق تولید محتوا انجام میشود این است که برای شروع این کار نیاز به سرمایه ندارید و خیلی راحت می توانید کار آموزشی خود را شروع کنید و به سمت درآمدزایی حرکت کنید بدون اینکه نیاز باشد به سازمان و ارگانی پول پرداخت کنید.
نمونه ایده های کسب و کارهای اینترنتی که هنوز در ایران اجرا نشده است
بهتر است قبل از اینکه یک کسب و کار اینترنتی راه بیاندازید خیلی خوب در مورد آن اطلاعات کسب کنید و مطالعه کنید و سعی کنید کسب و کاری که می خواهید راه بیاندازید را به خوبی بسنجید. یعنی ببینید کسب و کاری که انتخاب کردید طوری هست که شما بتوانید در رابطه با آن ایده پردازی داشته باشید و خلاقیت به خرج دهید یا خیر. اگر شما هیچ استعدادی در زمینه ای که انتخاب میکنید نداشته باشید در بین انواع مختلف رقبا که خیلی از آنها استعداد مشخصی دارند نمی توانید قد علم کنید و بازار را به دست بگیرید و تولید سود داشته باشید.
پس برای اینکه یک ایده ای را پیدا کنید لازم است زمان زیادی صرف آن کنید و برای اینکه بتوانید ایدهای که در ذهن پرورانده اید را به مرحله عمل برسانید باید سرمایه داشته باشید.
شاید فکر کنید که خیلی از کسب و کارهایی که هنوز در ایران رونق پیدا نکرده گزینه مناسبی برای شما باشد اما اینطور نیست. خیلی از کسب و کارهایی که آغاز به کار نکردند چون هیچ تجربه ای در مورد آنها وجود ندارد ممکن است اولین کسی که شکست در این راه را تجربه میکند شما باشید و اگر شما شخصیتی باشید که از شکست خیلی زود دلسرد شوید ممکن است که هم سرمایه خود را از دست دهید و هم دیگر انگیزهای برای ادامه کار پیدا نکنید.
نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی
اول از همه برای کسب و کار اینترنتی باید به سرمایه خود توجه کنید. اگر سرمایه کمی در دست دارید می توانید ایده هایی را انتخاب کنید که برای شروع آنها نیاز به سرمایه زیادی نیست. ولی باید تمام قیمت ها و هزینه ها از قبل برآورد شود تا در مسیر کار به مشکل بر نخورید زیرا اگر پشتوانه ای نداشته باشید در این راه متوقف خواهید شد.
خیلی از کسانی که میخواهند کسب و کار اینترنتی راه بیاندازند سرمایه اندکی برای شروع کار دارند و می خواهند بدانند که با همین سرمایه کم چطور می توانند راه مناسبی را انتخاب کنند تا آنها را به سوددهی برساند.
برای اینکه شما بتوانید با سرمایه کم کار خودتان شروع کنید و در آن موفق باشید باید یکسری عواملی را در نظر بگیرید که در ادامه به همه آنها اشاره خواهیم کرد.
گام اول: کشف استعداد ها و شناسایی توانایی ها
بهتر است در اولین قدم علایق و توانایی های خودتان را بشناسید و ببینید که توانایی انجام چه کارهایی در شما وجود دارد تا از آنها استفاده کنید و کسب و کار متناسب با خودتان را راه بیندازید. مثلا اگر فردی هستید که خیلی خوب صحبت می کنید می توانید از این ویژگی خود استفاده کنید و بازاریابی انجام دهید و یا برای شرکت های مختلف به صورت درصدی کار کنید و مشتری جذب کنید و یا اینکه می توانید یک حرفه مشخصی مثل انجام کارهای گرافیکی و فتوشاپی را که بلدید به کار ببرید و در کسب و کار خود از آن استفاده کنید.
همانطور که گفته شد در وهله اول باید خیلی خوب خودتان و استعدادهای تان را بشناسید و بتوانید در مسیر مورد نظرتان آنها را به کار بگیرید.
حتی اگر هیچ تخصصی هم ندارید نگران نباشید زیرا قرار نیست که همه افراد در زمینه مشخصی تخصص داشته باشند. اگر در زمینه خاصی تخصص ندارید پیشنهاد می کنیم که مقاله دیگر ما که در این زمینه به صورت مفصل صحبت کرده است را مطالعه کنید.
گام دوم: انتخاب محدوده و حوزه کاری
وقتی که می گویند بهتر است در ابتدای مسیر حوزه کاری خودتان را مشخص کنید چندان بیراه نگفته اند، چون باید از همان اول یک ایده مشخص و بکر داشته باشید تا بتواند شما را در مسیر درست بیاندازد و یک شروع قوی داشته باشید و بهتر است که با ایده شخصی شما شروع شود که قبلاً افراد دیگری از آن استفاده نکرده باشند چون رفتن راهی بدون اینکه شما ایده و خلاقیت جدیدی به آن اضافه کنید شما را به سمت موفقیت نخواهد برد و فقط در این راه ممکن است هزینه و وقت شام تلف شود
برای اینکه حوزه کاری را مشخص کنید باید تواناییهای خودتان را در نظر بگیرید. مثلا اگر میخواهید اپلیکیشن موبایل راه اندازی کنید باید زبان برنامه نویسی بدانید و یا اینکه بتوانید به کسی که در برنامه نویسی موبایل متخصص است هزینه بپردازید تا بتواند برای شما کار کند.
گام سوم: تحلیل و بررسی سایت رقیب ها
کسانی که نمی توانند در کسب و کار اینترنتی موفقیت چشمگیری به دست بیاورند افرادی هستند که فقط جلوی خودشان را می بینند و به کار دیگران هیچ کاری ندارند و نمیدانند آنها در چه وضعیتی هستند و به دنبال بهروزرسانی ایدهها و بررسی نظرات مخاطبان نیستند و همین کار باعث میشود که نتوانند پیشرفت چشمگیری در این مسیر داشته باشند.
پیشنهاد ما این است که حتی قبل از این که استارت کار اینترنتی خود را بزنید سایت های رقبا را بررسی کنید و ببینید علت موفقیت آنها چه چیزی بوده و با استفاده از چه روش هایی توانستند رضایت مشتری ها را جلب کنند و در این مسیر موفق باشند. همه اینها نکاتی است که به شما در یک کسب و کار اینترنتی موفق کمک می کند.
گام چهارم: طراحی و راه اندازی سایت
شما در قدم بعدی وقتی که مسیر و حوزه کاریتان مشخص شد و آگاهی لازم را به دست آوردید باید یک سایت راه اندازی کنید. قرار نیست که حتماً این کار را به صورت حرفه ای شروع کنید شما می توانید با کمترین هزینه ها حتی به صورت شخصی سایت راه اندازی کنید تا وب سایت شخصی خودتان را با طراحی خودتان و قالب های رایگانی که در اینترنت وجود دارد انجام دهید.
اما برای طراحی و راه اندازی سایت باید یک هاست و دامین انتخاب کنید و وقتی که هاست مشخص خود را انتخاب کردید و یک اسم مشخص برای دامین انتخاب کردید می توانید سایت را راه اندازی کنید که بهتر است اسمی که برای سایت انتخاب میکنید با حوزه کاری شما مرتبط باشد و لزوماً لازم نیست که از اسم های خاص در مورد سایت خودتان استفاده کنید زیرا با انتخاب اسم های مرتبط مخاطب هم زودتر شما را پیدا میکند و به نیازش پاسخ میدهد.
نحوه راه اندازی گاه های اینترنتی
برای اینکه بتوانید یک گاه اینترنتی راه اندازی کنید لازم نیست که کار سختی انجام دهید و یا هزینه های زیادی پرداخت کنید بلکه با استفاده از وردپرس و افزونه ای به اسم ووکامرس که همه اینها رایگان است، می توانید سایت گاهی خود را راه اندازی کنید و از آن استفاده کنید.
نحوه گرفتن درگاه پرداخت آنلاین برای سایت
اگر در سایت خود محصول و یا محتوایی را برای قرار دادید بهتر است که سیستم پرداخت آنلاین هم در سایت شما وجود داشته باشد و معمولا با استفاده از سایت هایی که واسطه پرداخت اینترنتی هستند می توانید وب سایت خود را مجهز به پرداخت آنلاین کنید.
گام پنجم: ترافیک هدفمند
ممکن است شما حتی وب سایت را راه اندازی کنید و همه مواردی که گفته شد را رعایت کنید ولی ببینید که سایت شما آنطور که باید بازدید بالایی نداشته و ترافیک خوبی نتوانسته است به دست بیاورد و این قضیه باعث میشود شما به قدر کافی درآمدزایی نداشته باشید.
نگران این موضوع نباشید چون سایت های مختلفی در اینترنت وجود دارند که به صورت رایگان یا غیر رایگان با استفاده از استراتژی هایی که در پیش میگیرند باعث میشوند ترافیک شما به صورت هدفمند افزایش پیدا کند. لازم نیست که برای شروع کار خودتان حتما تبلیغات پر هزینه انجام بدید و می توانید با هزینه های خیلی کم هم کار را شروع کنید و از این سایت ها کمک بگیرید تا برای شما مشتری جذب کنند.
گام ششم: ساخت مشتری وفادار
در صورتیکه در تمام مراحل قبلی که گفته شد موفق عمل کردید، وقت آن رسیده که مشتری های دائمی را در کنار خود نگه دارید زیرا همه این کارها برای این بود که شما بتوانید مشتری های دائمی نزد خود نگه دارید. زیرا همین مشتریها میتوانند بازاریابی دهان به دهان برای شما انجام دهند و علاوه بر اینکه خودشان به صورت ثابت به شما سود برسانند مشتری های جدیدتری که برای جذب آنها هزینه پرداخت نکرده اید را به سمت شما می آورند.
توسعه 360 اینترنتی ,سایت ,انجام ,خیلی ,اینکه ,صورت ,داشته باشید ,کارهای اینترنتی ,استفاده کنید ,اندازی کنید ,صورت مستقیم ,صورت مستقیم انجام منبع
درباره این سایت